054-4522020 |  052-6005427

       

מרכז הדרכת הורים



בשביל היחסים במשפחה

style="font-family:arial,helvetica,sans-serif;">Site by Armadil
style="font-family:arial,helvetica,sans-serif;">Powered by Webydo
כל האמת על שקרים אצל ילדים
עצמאות היא אחת התכונות החשובות בהתפתחות של אדם מלידתו, דרך ילדותו והתבגרותו.
העצמאות נבנית באופן הדרגתי במהלך הילדות ולהורים יש תפקיד מכריע ביכולת להביא את ילדם להיות אדם בוגר, מתפקד, מפותח, החיי את חייו באופן חיובי ומועיל לעצמו ולחברה הסובבת אותו.


תפקיד ההורים בפיתוח העצמאות מתחיל מהלידה, כאשר הם מספקים לילד מרחב בטוח ומעודד להתנסות, למידה, חוויה עצמית והתקדמות לעבר מטרות שונות (קטנות כגדולות) לאורך הדרך.

מאמר זה מתמקד בפיתוח עצמאות בקרב ילדים על פי גילאים מינקות ועד גיל ההתבגרות.
הוא מתייחס לרכישת עצמאות בכל גיל וגיל, מרחיב על תפקידכם ההורים, נותן המלצות לפיתוח העצמאות על פי גיל ומפרט עקרונות והמלצות לפיתוח העצמאות להורים.

כיצד מפתחים עצמאות (על פי גילאים)
בגיל הינקות ההורים דרוכים וקשובים לצרכי הילד ולומדים לזהות את בקשותיו וניצנים ראשונים של עצמאות. רצון לזחול, לעמוד, להגיע לחפצים, לבחור מה יכנס לפה וכו'. תפקיד ההורים כאן, לזהות את הרצון לעצמאות ולתת לו תמיכה, חום ואהבה שיגרמו לו להרגיש שייך ושיש לו על מי לסמך בבית.

גיל שנה עד ארבע שנים – הילדים מתפתחים מוטורית, מתחילים מאבקי כוח (מישהו הזכיר בחירת בגדים בבוקר או מה לאכול ?) והילדים מתחילים היפרדות שמובילה לגיבוש הזהות האישית שלהם.

גילאי 2-3 מתבטאים בהתפתחות קוגניטיבית, רגשית ומוטורית. הילדים נרגשים מיכולתם להתנייד, ללכת, לרוץ וזה מעניק להם תחושת עצמאות. גיל זה שכיח ברצונם לעשות כל פעולה "לבד", וזה מוביל לעיתים קרובות לתסכול. תפקיד ההורים בשלב זה להכיל את הרגשות, להבין את התסכול ולתמוך בילד.

גיל 3 מתאפיין בגמילה מחיתולים, לקיחת אחריות ושליטה על צרכיו, כמו גם בחירת משחקים, עצמאות ביכולת להתלבש ולאכול.

גיל 3-7 עד הכניסה לכיתה א' העצמאות באה לידי ביטוי ביוזמה, משחק ויצירתיות.

גיל 7-13 בית הספר היסודי. הילד לומד ללמוד ולתרגל, להתארגן לבית הספר, להגיע ולחזור ממנו באופן עצמאי וכמובן ברכישת מגוון מיומנויות דידקטיות וחברתיות.

כיצד הורים יכולים לסייע לילדים לפתח עצמאות ?

לילד יש פוטנציאל. כדי לממש אותו הוא זקוק לעידוד וחיזוקים חיוביים שיגרמו לו להאמין בעצמו ולהמשיך להתפתח. שימו לב כי אין הכוונה לעודד ילד להקדים את זמנו בלימודים או בתחומים אחרים, אלא להתקדם עם הילד לפי מידת בשלותו לעצמאות.

שדרו לילד שאתם סומכים עליו ועודדו אותו על ניסיונות – לא רק על הצלחות. כך הוא לא יחשוש להתנסות, להעיז ולחוות. היו סבלניים ועקביים כלפי הילד. פיתוח עצמאות הוא תהליך ואי אפשר להאיץ אותו.

מה לא לעשות ? אל תגוננו על ילדיכם יתר על המידה. אל תעשו בשבילו הכל והאמינו באמת כי הוא מסוגל. רק כך הוא יתרגל ויתאמן עד שילמד !

המלצות להורים שמעוניינים לעודד את ילדיהם לעצמאות:

1.    כל ילד מפתח עצמאות בקצב שלו – "חנוך לנער על פי דרכו". אל תפעלו "על טייס אוטומטי". הקשיבו לילדים ועודדו אותם לעצמאות בהתאם לקצב שלהם. הם צריכים לעבור תהליך למידה.

2.    תאמו ציפיות - כדי שילדכם יפתח סגנון חיים (אופי), רצונות ועצמאות משלו, עליכם לעשות הפרדה בין מה שאתם רוצים ובין מה שהוא רוצה.

3.    חיזוק חיובי מעצים – עידוד מגביר מוטיבציה ורצון כן להצליח. עידוד ותמיכה יבנו את הביטחון העצמי שדרוש לילדכם בתהליך הפיכתו לילד ואדם עצמאי.

4.    אין כמו דוגמא אישית – ילדים לומדים מהוריהם. בין אם במילים ובין אם במעשים והתנהגויות. הילדים צופים בכם ומתנהגים בהתאם. במיוחד בגילאים הצעירים.

המאמר המלא ובו הדרכה להורים עם דוגמאות מעשיות כיצד לפעול בכל גיל כדי לעודד ילד לעצמאות, פורסם לראשונה בפורטל התוכן המקצועי להורים וילדים "אתזה" www.etze.co.il


למאמר המלא " עצמאי בשטח " לחצו כאן


כותבת המאמר : עידית מאיר יועצת משפחתית מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, שותפה במרכז הדרכת הורים "בשביל היחסים במשפחה".
* מנחת קבוצות הורים וקבוצות זוגות להעשרת הקשר הזוגי, מנחה פרטנית במשפחה.
* יועצת ביחסים בינאישיים במעגל המשפחתי המורחב, בהתמודדות עם פתרון קונפליקטים ביחסי חמה-כלה, גיסות, אחים והורים.